Občutek pripadnosti šoli – mednarodna perspektiva (PIRLS 2021)
Uvod
Občutek pripadnosti šoli je kompleksen konstrukt, ki je v veliki meri odvisen od tega, kako učenci dojemajo izobraževalno okolje, zlasti od njihovih odnosov z drugimi učenci (Murphy in Zirkel, 2015), vendar, kot bomo videli v nadaljevanju, se to ne nanaša izključno na medvrstniške odnose. Pri pojasnjevanju učnih dosežkov se kot pomembni spremenljivki kažeta šolska klima in socialna pripadnost (povezanost, identifikacija) (Reynolds et al., 2017), kar je seveda širše od zgolj odnosov med učenci.
Številne študije kažejo na tesno povezanost med občutkom pripadnosti šoli in učno uspešnostjo, prav tako pa opozarjajo, da učenci, ki čutijo pripadnost šoli, kažejo manj nagnjenosti k tveganim vedenjem (Schachner et al., 2017; Reynolds et al., 2017). Psihologi splošno razumejo občutek pripadnosti kot temeljno človeško potrebo in motivacijsko gonilo (Baumeister in Leary, 1995; Deci in Ryan, 2008; Maslow, 1954; vse v Kuttner 2023). Vendar je pripadnost več kot le psihološki občutek – je tudi družbeni, kulturni in celo politični proces (Kuttner, 2023).
Šole so družbene strukture oz. so del nje. Zato morajo učenci doživeti občutek pripadnosti, tako kot posamezniki in skupine v družbenem življenju. Če imajo ljudje občutek, da pripadajo skupini ali skupnosti, se počutijo varne in napredujejo. Prav tako varujejo svoje skupnosti in prispevajo k njihovemu razvoju. Ta odnos je dvosmeren. Občutek pripadnosti je tako sociološki kot psihološki koncept (Demiroz, 2020).
Različni dejavniki, kot so šolsko okolje, procesi družbene identitete ter odnosi med učitelji in učenci, igrajo ključno vlogo pri oblikovanju učenčevega občutka pripadnosti (Reynolds et al., 2017; Raufelder & Kulakow, 2021). Glede na to, da učenci zelo veliko časa preživijo v šoli, lahko šole z varnim in spodbudnim učnim okoljem okrepijo pripadnost učencev šoli (Demiroz, 2020). Učenčev občutek pripadnosti družbenim skupinam vodi k temu, da razvijejo pozitiven odnos do šol in jih želijo zaščititi in izboljšati (prav tam). Pomembno je poudariti, da lahko šolska klima, kot zbir karakteristik, bistveno prispeva k občutku učenčeve pripadnosti šoli. Pretekle raziskave kažejo, da je učenčevo dojemanje šolske klime pozitivno povezovano z občutkom pripadnosti šoli (Bakır-Ayğar & Kaya, 2017; Huang, Xiao, & Huang, 2013; vse v Kalkan in Dağli, 2021).
Pozitiven, konstruktiven odnos ter vedenja, ki so v skladu s šolskimi pravili, vodijo v pozitivno šolsko okolje in podpirajo raznolik/vsestranski razvoj. V šolah je žal prisotno tudi nasilje in za razumevanje in reševanje teh negativnih vedenj se je začelo poudarjati koncept pripadnosti šoli. Učenci, ki ne čutijo pripadnosti šoli, se od nje odtujijo. Z zmanjševanjem pripadnosti šoli se povečuje problematično vedenjem in osip. Če učenci ne čutijo pripadnosti šoli, prevzemajo antisocialne vzorce vedenja. Zato lahko razvijanje pripadnosti šoli pomaga rešiti mnoge težave šol. Če potrebe po pripadnosti šoli ni mogoče zadovoljiti v šoli, jo učenci poskušajo zadovoljiti s pripadnostjo tolpam oz. drugim deviantnim skupinam (op. p.). To lahko prav tako vodi v odvisnost od alkohola in drog (Demiroz, 2020).
Poleg tega je ključnega pomena, da učenci čutijo pripadnost šoli, saj le to omogoča vzpostavitev zdravih odnosov z vrstniki in učitelji. Raziskave na tem področju (Aksoy, 2017; Xie & Xiao, 2018; vse v Kalkan in Dağli, 2021) dodatno poudarjajo, da učenci, ki ne čutijo pripadnosti svojemu okolju, pogosto težje vzpostavijo pozitivne odnose, ne izpolnjujejo svojih dolžnosti in odgovornosti povezanih s šolo, manjka jim podpore, kar vodi v morebitno izgorelost. Kakovostne značilnosti šolskega okolja, kot so pozitivni odnosi med učitelji in učenci, ustrezna infrastruktura ter pravični sistemi, pomembno prispevajo k povečanju občutka pripadnosti šoli (Yu et al., 2022). To omogoča učencem, da se ne le počutijo kot nepogrešljiv del šolske skupnosti, temveč tudi krepi njihovo zavedanje o lastnem pomenu in vrednosti v skupini, kar posledično prispeva k višji stopnji kolektivne samopodobe (Yu et al., 2022; Yu et al., 2023). Pomen občutka pripadnosti šoli presega zgolj akademske dosežke, saj vpliva tudi na duševno zdravje in dobrobit učencev (Allen et al., 2016). »Učenci potrebujejo občutek pripadnosti in povezanost s šolo – oboje lahko vpliva na psihosocialno dobro počutje učencev in akademsko motivacijo« (Allen et al., 2018; Bouchard & Berg, 2017; v Mazyck et al. 2021, str. 191).
Merjenje občutka pripadnosti šoli v raziskavi PIRLS 2021
V Mednarodni raziskavi bralne pismenosti (PIRLS 2021) smo učence prosili, da povedo, kaj menijo o svoji šoli. Kategorije odgovorov, ki so jih imeli učenci na voljo, so naslednje: »Zelo se strinjam«, »Strinjam se«, »Ne strinjam se«, »Sploh se ne strinjam«, in sicer za te trditve:
- »Rad/a sem v šoli.«;
- »V šoli se počutim varno.«;
- »Čutim, da pripadam tej šoli.«;
- »Učitelji in učiteljice so do mene pravični.«;
- »Ponosna/-en sem, da hodim na to šolo.«;
- »V tej šoli imam prijatelje ali prijateljice.«.
Ta prispevek smo pripravili na pobudo Urada za makroekonomske analize in razvoj (UMAR), ki trenutno pripravlja poročilo o uresničevanju Strategije razvoja Slovenije do leta 2030. Pri analizi UMAR uporablja raznolike podatke, med drugim tudi podatke iz PIRLS 2021. Mednarodno poročilo ne vključuje določenih izračunov za PIRLS 2021, zato smo izračune pripravili mi in jih nato posredovali UMAR-ju (v mednarodni perspektivi).
Kaj kažejo rezultati PIRLS 2021 (povzetek za Slovenijo)?
Nacionalni rezultati postavk oz. trditev so že predstavljeni v Nacionalnem poročilu PIRLS 2021 (Klemenčič Mirazchiyski in Mirazchiyski, 2023). Kažejo, da večina četrtošolcev v Sloveniji čuti pripadnost šoli, ki jo obiskujejo. Skupaj se jih 79 % strinja ali zelo strinja, da so radi v šoli, ki jo obiskujejo, a kljub temu se jih s trditvijo ne strinja (vključena je tudi kategorija Sploh ne strinjam) okoli 22 %. Večina učencev se tudi strinja (kategoriji Strinjam se in Zelo se strinjam), da se v šoli počutijo varne, čutijo, da pripadajo šoli, da so učiteljice in učitelji do njih prijazni, ponosni so, da obiskujejo šolo, v kateri so, prav tako ima pretežni delež učencev v svoji šoli tudi prijatelje in prijateljice. Kljub visokim odstotkom, ki izražajo pripadnost šoli, se 10 % učencev v šoli ne počuti varnih, 14 % pa jih ne čuti pripadnosti šoli, ki jo obiskujejo (prav tam, str. 48).
V nadaljevanju predstavljamo te rezultate podrobneje, za vse sodelujoče države oz. izobraževalne sisteme v PIRLS 2021, se pravi tudi za Slovenijo.
Kaj kažejo mednarodne primerjave rezultatov PIRLS za leto 2021 (vključno s Slovenijo)?
V tabeli spodaj prikazujemo rezultate na trditev, da so učenci radi v šoli, nato pa še za ostale trditve.
Tabela 1: Pripadnost učencev šoli (Rad/a sem v šoli; v odstotkih)
Izobraževalni sistem | Zelo se strinjam | Strinjam se | Ne strinjam se | Sploh se ne strinjam |
Albanija | 95 (0,5) | 4 (0,4) | 1 (0,2) | 0 (0,1) |
Azerbajdžan | 87 (0,8) | 9 (0,6) | 2 (0,2) | 2 (0,3) |
Avstralija ⋈ | 41 (1) | 40 (1) | 12 (0,6) | 7 (0,5) |
Avstrija | 43 (1,1) | 37 (0,9) | 12 (0,6) | 8 (0,6) |
Bahrajn * | 77 (1) | 17 (0,8) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Brazilija ⋈ | 73 (1,4) | 20 (1,1) | 4 (0,4) | 4 (0,4) |
Bolgarija | 65 (1,5) | 27 (1,1) | 5 (0,5) | 4 (0,5) |
Kitajski Tajpej | 37 (0,8) | 39 (0,7) | 13 (0,5) | 11 (0,5) |
Hrvaška * | 18 (1,1) | 46 (1,3) | 21 (1) | 15 (1,3) |
Ciper | 51 (1,3) | 28 (0,9) | 10 (0,5) | 11 (0,7) |
Češka republika | 40 (1,2) | 39 (1) | 13 (0,7) | 8 (0,5) |
Danska | 52 (1,4) | 36 (1) | 7 (0,5) | 4 (0,4) |
Finska | 45 (1,1) | 42 (0,8) | 8 (0,5) | 4 (0,5) |
Francija | 43 (1,2) | 43 (1) | 8 (0,4) | 6 (0,5) |
Gruzija * | 81 (1) | 15 (0,7) | 2 (0,3) | 2 (0,2) |
Nemčija | 46 (1,1) | 39 (1) | 9 (0,5) | 6 (0,5) |
Posebna upravna reg. Hongkong | 31 (0,9) | 42 (0,8) | 14 (0,6) | 13 (0,6) |
Madžarska * | 35 (1) | 39 (0,9) | 14 (0,6) | 12 (0,6) |
Islamska republika Iran ⋈ | 87 (1) | 8 (0,6) | 2 (0,4) | 3 (0,3) |
Irska * | 29 (1,1) | 44 (1) | 17 (0,8) | 10 (0,8) |
Izrael ⋈ | 41 (1,2) | 33 (0,9) | 12 (0,7) | 13 (0,8) |
Italija | 45 (1,1) | 37 (0,8) | 10 (0,5) | 8 (0,5) |
Kazahstan * | 70 (1) | 23 (0,8) | 4 (0,3) | 3 (0,3) |
Jordanija | 85 (1,1) | 10 (0,9) | 2 (0,2) | 3 (0,4) |
Kosovo | 96 (0,4) | 3 (0,3) | 1 (0,1) | 1 (0,1) |
Latvija * | 28 (1,1) | 50 (1) | 15 (0,8) | 6 (0,6) |
Litva * | 34 (1) | 47 (0,8) | 12 (0,6) | 7 (0,5) |
Posebna upravna regija Makao | 43 (0,7) | 41 (0,7) | 11 (0,5) | 6 (0,3) |
Malta | 60 (1,4) | 28 (0,9) | 6 (0,7) | 5 (0,5) |
Črna gora | 73 (0,7) | 20 (0,6) | 3 (0,3) | 4 (0,3) |
Maroko * | 91 (0,8) | 7 (0,7) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Oman | 77 (0,9) | 16 (0,6) | 4 (0,3) | 4 (0,4) |
Nizozemska | 52 (1,4) | 38 (1,1) | 7 (0,5) | 3 (0,3) |
Nova Zelandija | 49 (1,1) | 36 (0,8) | 9 (0,4) | 6 (0,5) |
Norveška | 41 (1,1) | 42 (0,9) | 12 (0,6) | 5 (0,4) |
Poljska | 38 (1,4) | 43 (1,2) | 11 (0,6) | 7 (0,5) |
Portugalska | 77 (0,9) | 18 (0,8) | 3 (0,3) | 2 (0,3) |
Katar * | 62 (1,3) | 24 (0,9) | 6 (0,5) | 8 (0,6) |
Ruska federacija | 37 (1,6) | 41 (1,1) | 15 (0,9) | 7 (0,4) |
Savdska Arabija * | 81 (0,9) | 13 (0,8) | 3 (0,3) | 3 (0,4) |
Srbija | 60 (1,6) | 28 (1,1) | 8 (0,7) | 5 (0,5) |
Singapur | 43 (0,7) | 41 (0,6) | 9 (0,4) | 7 (0,3) |
Slovaška republika | 40 (1,1) | 40 (0,9) | 10 (0,5) | 10 (0,7) |
Slovenija | 37 (0,9) | 42 (0,9) | 11 (0,6) | 11 (0,7) |
Južna Afrika ⋈ | 79 (1) | 11 (0,6) | 4 (0,3) | 6 (0,4) |
Španija | 58 (1,3) | 29 (0,9) | 7 (0,5) | 6 (0,5) |
Švedska | 39 (1,2) | 44 (1) | 12 (0,7) | 5 (0,4) |
Združeni arabski emirati (ZAE) * | 69 (0,5) | 21 (0,4) | 5 (0,2) | 5 (0,2) |
Turčija | 85 (0,8) | 12 (0,7) | 1 (0,2) | 2 (0,2) |
Severna Makedonija | 90 (0,7) | 7 (0,6) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Egipt | 78 (1,2) | 14 (1) | 3 (0,3) | 4 (0,5) |
Združene države Amerike * | 39 (1,5) | 41 (1,7) | 12 (0,9) | 8 (0,7) |
Uzbekistan | 93 (0,5) | 5 (0,4) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Anglija ⋈ | 35 (1,2) | 44 (1) | 14 (0,7) | 7 (0,5) |
Severna Irska * | 31 (1,2) | 45 (1) | 14 (0,7) | 10 (0,8) |
Belgija (flamski del) | 45 (1,1) | 37 (1) | 10 (0,5) | 8 (0,6) |
Belgija (francoski del) | 47 (1,2) | 33 (0,8) | 12 (0,6) | 9 (0,8) |
Južna Afrika (6) ⋈ | 74 (1,1) | 17 (0,8) | 4 (0,3) | 5 (0,4) |
Dubaj, ZAE * | 64 (0,8) | 27 (0,6) | 5 (0,3) | 4 (0,4) |
Abu Dabi, ZAE * | 64 (0,7) | 23 (0,5) | 6 (0,3) | 7 (0,4) |
Nova Fundlandija in Labrador, Kanada | 43 (1,2) | 36 (1,1) | 11 (0,7) | 10 (1) |
Quebec, Kanada * | 41 (1) | 41 (1) | 12 (0,9) | 6 (0,4) |
Alberta, Kanada | 57 (1,3) | 30 (1,1) | 7 (0,6) | 6 (0,6) |
Britanska Kolumbija, Kanada | 47 (1,2) | 37 (1) | 10 (0,6) | 7 (0,5) |
Mesto Moskva, Ruska federacija | 32 (1) | 43 (0,8) | 16 (0,6) | 9 (0,5) |
Mednarodno povprečje
PIRLS 2021 |
56 (0,1) | 30 (0,1) | 8 (0,1) | 6 (0,1) |
Legenda:
* Zapoznelo testiranje kohorte četrtošolcev ob vstopu v peti razred (ostale države so četrtošolce testirale ob koncu 4. razreda).
( ) Standardne napake so navedene v oklepajih. Zaradi zaokroževanja so nekateri rezultati lahko videti nedosledni.
(5) ali (6) testiran je bil 5. oz. 6. razred – v primeru raziskave PIRLS gre za Norveško (5) in Republiko Južno Afriko (z oznako (6), kjer je bilo zraven redno definirane populacije testiranje opravljeno tudi na učencih 6. razredov.
⋈ Testiranje eno leto kasneje, kot je bilo prvotno načrtovano.
Opomba: Zaradi realizacije nekaterih nacionalnih vzorcev je potrebna določena mera pazljivosti pri interpretaciji nekaterih rezultatov. Podrobnosti so dostopne v Klemenčič-Mirazchiyski in Mirazchiyski, 2023.
V mednarodnem povprečju se s trditvijo, da so radi v šoli zelo strinja okoli 56 % učencev in učenk (v nadaljevanju učencev, ker ne poročamo razlik po spolu), strinja pa se jih okoli 30 %. V mednarodnem povprečju se okoli 14 % učencev ni strinjalo (ali sploh ni strinjalo), da so radi v šoli. V Sloveniji je teh učencev približno 22 %, vendar iz rezultatov tudi vidimo, da je kar nekaj držav oz. izobraževalnih sistemov, kjer se več odstotnih točk učencev (v mednarodnem povprečju ali glede na povprečje v Sloveniji) strinja (ali zelo strinja), da so radi v šoli. Pri tem izstopajo učenci iz Albanije, Azerbajdžana, Bahrajna, Brazilije, Bolgarije, Danske, Finske, Francije, Gruzije, Nemčije, Irana, Kazahstana, Jordanije, Kosova, Malte, Črne gore, Maroka, Portugalske, Katarja, Savdske Arabije, Nove Zelandije, Srbije, Singapurja, Južne Afrike (petošolci in šestošolci), Španije, Združenih arabskih emiratov (pa tudi Dubaja in Abu Dabija), Turčije, Severne Makedonije, Egipta, Uzbekistana in še nekaterih drugih držav oz. izobraževalnih sistemov. Na drugi strani vidimo manj držav, primerjaje s Slovenijo (ali mednarodnim povprečjem), kjer se večji delež učencev ne strinja (ali sploh ne strinja), da so radi v šoli. Vendar pri tem izstopa npr. Hrvaška, kjer se okoli 36 % učencev ni strinjalo (ali sploh ni strinjalo), da so radi v šoli. Najdemo pa še nekaj držav, kjer se večji delež učencev, primerjaje s Slovenijo, ni strinjal, da so radi v šoli, in sicer v Evropi ali zunaj nje.
Tabela 2: Pripadnost učencev šoli (V šoli se počutim varno; v odstotkih)
Izobraževalni sistem | Zelo se strinjam | Strinjam se | Ne strinjam se | Sploh se ne strinjam |
Albanija | 94 (0,6) | 5 (0,5) | 1 (0,2) | 0 (0,1) |
Azerbajdžan | 70 (1,1) | 22 (1) | 4 (0,3) | 4 (0,3) |
Avstralija ⋈ | 59 (1,1) | 30 (0,9) | 8 (0,5) | 3 (0,3) |
Avstrija | 58 (1,1) | 29 (0,8) | 8 (0,6) | 5 (0,4) |
Bahrajn * | 68 (1,1) | 23 (0,8) | 5 (0,4) | 3 (0,4) |
Brazilija ⋈ | 68 (1,3) | 23 (1) | 5 (0,5) | 4 (0,4) |
Bolgarija | 73 (1,2) | 21 (1,1) | 4 (0,4) | 2 (0,2) |
Kitajski Tajpej | 50 (0,8) | 32 (0,7) | 11 (0,5) | 6 (0,4) |
Hrvaška * | 41 (1,7) | 45 (1,3) | 10 (0,8) | 4 (0,5) |
Ciper | 64 (1) | 23 (0,7) | 8 (0,5) | 5 (0,5) |
Češka republika | 55 (1,1) | 34 (0,9) | 7 (0,5) | 4 (0,4) |
Danska | 62 (1,1) | 29 (0,9) | 7 (0,4) | 3 (0,3) |
Finska | 72 (1,1) | 23 (0,9) | 3 (0,3) | 2 (0,3) |
Francija | 48 (1) | 37 (0,7) | 9 (0,5) | 5 (0,4) |
Gruzija * | 77 (1) | 17 (0,8) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Nemčija | 62 (1) | 28 (0,8) | 7 (0,4) | 4 (0,4) |
Posebna upravna regija Hongkong | 60 (0,9) | 27 (0,8) | 8 (0,5) | 4 (0,4) |
Madžarska * | 52 (1,2) | 32 (1) | 9 (0,6) | 7 (0,4) |
Islamska republika Iran ⋈ | 74 (1,2) | 18 (0,9) | 4 (0,4) | 3 (0,4) |
Irska * | 64 (1,5) | 27 (1,1) | 6 (0,4) | 2 (0,3) |
Izrael ⋈ | 58 (1,3) | 26 (0,8) | 9 (0,6) | 7 (0,7) |
Italija | 54 (0,8) | 30 (0,7) | 10 (0,5) | 6 (0,4) |
Kazahstan * | 67 (1) | 22 (0,9) | 7 (0,4) | 4 (0,3) |
Jordanija | 80 (1,2) | 13 (0,8) | 3 (0,4) | 4 (0,5) |
Kosovo | 90 (0,7) | 8 (0,6) | 1 (0,2) | 1 (0,1) |
Latvija * | 48 (1,1) | 38 (1) | 10 (0,5) | 5 (0,5) |
Litva * | 47 (1,1) | 38 (0,7) | 10 (0,6) | 5 (0,4) |
Posebna upravna regija Makao | 60 (0,6) | 27 (0,6) | 8 (0,4) | 4 (0,3) |
Malta | 68 (1,1) | 21 (0,8) | 6 (0,5) | 4 (0,4) |
Črna gora | 81 (0,6) | 15 (0,6) | 2 (0,2) | 2 (0,2) |
Maroko * | 80 (1,1) | 14 (0,7) | 3 (0,3) | 4 (0,4) |
Oman | 69 (1,2) | 21 (0,9) | 5 (0,4) | 6 (0,4) |
Nizozemska | 67 (1) | 26 (0,8) | 5 (0,4) | 1 (0,2) |
Nova Zelandija | 62 (0,9) | 27 (0,7) | 7 (0,4) | 4 (0,3) |
Norveška | 74 (0,8) | 20 (0,7) | 4 (0,3) | 1 (0,2) |
Poljska | 55 (1,1) | 36 (1) | 6 (0,4) | 3 (0,3) |
Portugalska | 80 (0,8) | 15 (0,6) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Katar * | 63 (0,8) | 23 (0,6) | 7 (0,4) | 6 (0,4) |
Ruska federacija | 51 (1,2) | 32 (0,9) | 12 (0,6) | 5 (0,4) |
Savdska Arabija * | 72 (1,1) | 20 (0,9) | 5 (0,4) | 4 (0,4) |
Srbija | 76 (1,2) | 17 (0,9) | 5 (0,5) | 2 (0,3) |
Singapur | 58 (0,8) | 28 (0,6) | 8 (0,4) | 6 (0,3) |
Slovaška republika | 59 (1) | 30 (0,9) | 6 (0,4) | 5 (0,6) |
Slovenija | 56 (1,2) | 33 (0,9) | 6 (0,5) | 4 (0,4) |
Južna Afrika ⋈ | 71 (1,4) | 17 (0,8) | 5 (0,3) | 7 (0,5) |
Španija | 78 (0,8) | 16 (0,6) | 4 (0,3) | 3 (0,3) |
Švedska | 64 (1,2) | 28 (0,9) | 6 (0,5) | 2 (0,2) |
Združeni arabski emirati (ZAE) * | 68 (0,5) | 22 (0,4) | 6 (0,2) | 4 (0,2) |
Turčija | 78 (0,8) | 17 (0,7) | 2 (0,3) | 2 (0,3) |
Severna Makedonija | 87 (0,9) | 9 (0,7) | 2 (0,3) | 2 (0,3) |
Egipt | 69 (1,6) | 20 (1,2) | 6 (0,5) | 6 (0,6) |
Združene države Amerike * | 62 (1,7) | 25 (1,3) | 8 (0,8) | 4 (0,8) |
Uzbekistan | 76 (0,9) | 16 (0,7) | 3 (0,3) | 5 (0,4) |
Anglija ⋈ | 65 (1,3) | 26 (1) | 7 (0,5) | 2 (0,3) |
Severna Irska * | 69 (1,2) | 23 (0,9) | 5 (0,5) | 2 (0,3) |
Belgija (flamski del) | 60 (1) | 28 (0,8) | 7 (0,5) | 5 (0,4) |
Belgija (francoski del) | 49 (1,2) | 29 (0,8) | 13 (0,7) | 10 (0,7) |
Južna Afrika (6) ⋈ | 67 (1) | 22 (0,7) | 6 (0,4) | 5 (0,4) |
Dubaj, ZAE * | 70 (0,7) | 22 (0,6) | 5 (0,3) | 3 (0,2) |
Abu Dabi, ZAE * | 62 (0,7) | 24 (0,6) | 8 (0,4) | 6 (0,3) |
Nova Fundlandija in Labrador, Kanada | 66 (1,3) | 23 (1,2) | 7 (0,7) | 4 (0,6) |
Quebec, Kanada * | 58 (1,2) | 30 (0,8) | 9 (0,5) | 3 (0,4) |
Alberta, Kanada | 74 (1,1) | 19 (1) | 5 (0,5) | 3 (0,4) |
Britanska Kolumbija, Kanada | 66 (0,8) | 24 (0,9) | 6 (0,5) | 3 (0,4) |
Mesto Moskva, Ruska federacija | 46 (1) | 33 (0,8) | 14 (0,6) | 6 (0,4) |
Mednarodno povprečje
PIRLS 2021 |
65 (0,1) | 24 (0,1) | 6 (0,1) | 4 (0,1) |
Legenda:
* Zapoznelo testiranje kohorte četrtošolcev ob vstopu v peti razred (ostale države so četrtošolce testirale ob koncu 4. razreda).
( ) Standardne napake so navedene v oklepajih. Zaradi zaokroževanja so nekateri rezultati lahko videti nedosledni.
(5) ali (6) testiran je bil 5. oz. 6. razred – v primeru raziskave PIRLS gre za Norveško (5) in Republiko Južno Afriko (z oznako (6), kjer je bilo zraven redno definirane populacije testiranje opravljeno tudi na učencih 6. razredov.
⋈ Testiranje eno leto kasneje, kot je bilo prvotno načrtovano.
Opomba: Zaradi realizacije nekaterih nacionalnih vzorcev je potrebna določena mera pazljivosti pri interpretaciji nekaterih rezultatov. Podrobnosti so dostopne v Klemenčič-Mirazchiyski in Mirazchiyski, 2023.
V tabeli 2 lahko vidimo strinjanje/nestrinjanje deležev učencev o tem, ali se v šoli počutijo varne. Kot vidimo, se je večina učencev, tako mednarodno kot v posameznih državah strinjala (ali zelo strinjala), da se v šoli počutijo varne. V mednarodnem povprečju je takih učencev malo manj kot 90 %, podobno kot v Sloveniji. Vendar tudi tukaj vidimo nekaj razlik. Albanija v kategoriji Zelo se strinjam najbolj izstopa, saj je tako poročalo (ob trditvi kako varne se počutijo v šoli) 94 % učencev, v mednarodnem povprečju 65 % ter v Sloveniji okoli 56 % učencev. Sicer pa imamo tudi pri tej postavki nekaj držav, kjer je več učencev poročalo (se je strinjalo ali zelo strinjalo), da se v šoli počutijo varne, kot npr. v mednarodnem povprečju ali v povprečju za Slovenijo. Gre npr. za učence iz Albanije, Azerbajdžana, Bahrajna, Bolgarije, Finske, Gruzije, Irana, Jordanije, Kosova, Črne gore, Maroka, Nizozemske, Norveške, Portugalske, Srbije, Španije, Švedske, Turčije, Severne Makedonije, Uzbekistana, Severne Irske, pa še iz nekaj ostalih držav, kjer so odstotki vendarle nekoliko bolj podobni mednarodnemu povprečju. Pa vendarle, vidimo tudi obratno, in sicer večje deleže učencev, ki se niso strinjali (ali se sploh niso strinjali), da se v šoli počutijo varne kot je to značilno za mednarodno povprečje ali povprečje v Sloveniji. Tukaj izstopajo predvsem Kitajski Tajpej, Hrvaška, Italija, Latvija, Litva, Ruska federacija (ter tudi mesto Moskva), Belgija (flamski del), in še nekaj drugih držav oz. izobraževalnih sistemov.
Tabela 3: Pripadnost učencev šoli (Čutim, da pripadam tej šoli; v odstotkih)
Izobraževalni sistem | Zelo se strinjam | Strinjam se | Ne strinjam se | Sploh se ne strinjam |
Albanija | 91 (0,8) | 7 (0,7) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Azerbajdžan | 74 (1) | 18 (0,8) | 4 (0,4) | 5 (0,4) |
Avstralija ⋈ | 56 (0,9) | 28 (0,7) | 11 (0,6) | 6 (0,5) |
Avstrija | 67 (0,9) | 23 (0,7) | 6 (0,4) | 3 (0,4) |
Bahrajn * | 71 (0,8) | 19 (0,6) | 6 (0,5) | 4 (0,4) |
Brazilija ⋈ | 51 (1,9) | 29 (1,4) | 11 (0,8) | 9 (0,8) |
Bolgarija | 80 (1,1) | 14 (1) | 4 (0,4) | 2 (0,3) |
Kitajski Tajpej | 62 (0,9) | 25 (0,6) | 7 (0,4) | 5 (0,4) |
Hrvaška * | 51 (1,4) | 36 (1) | 7 (0,5) | 5 (0,5) |
Ciper | 70 (1) | 17 (0,6) | 6 (0,4) | 7 (0,5) |
Češka republika | 54 (1) | 33 (0,9) | 9 (0,4) | 4 (0,3) |
Danska | 68 (1) | 22 (0,8) | 7 (0,4) | 3 (0,4) |
Finska | 73 (0,8) | 20 (0,8) | 4 (0,3) | 2 (0,2) |
Francija | 64 (0,9) | 28 (0,8) | 5 (0,4) | 3 (0,3) |
Gruzija * | 61 (1,1) | 22 (0,7) | 6 (0,4) | 11 (0,6) |
Nemčija | 71 (0,9) | 21 (0,7) | 5 (0,4) | 3 (0,3) |
Posebna upravna regija Hongkong | 44 (1) | 36 (0,8) | 13 (0,6) | 7 (0,4) |
Madžarska * | 64 (1,1) | 25 (0,8) | 6 (0,5) | 4 (0,4) |
Islamska republika Iran ⋈ | 76 (1,3) | 15 (0,9) | 4 (0,3) | 4 (0,4) |
Irska * | 60 (1,4) | 27 (1) | 8 (0,5) | 5 (0,5) |
Izrael ⋈ | 63 (1,2) | 21 (0,7) | 8 (0,5) | 8 (0,7) |
Italija | 76 (0,7) | 17 (0,6) | 5 (0,3) | 3 (0,3) |
Kazahstan * | 66 (0,9) | 22 (0,7) | 7 (0,4) | 5 (0,3) |
Jordanija | 84 (1,1) | 10 (0,7) | 2 (0,3) | 4 (0,4) |
Kosovo | 87 (0,7) | 9 (0,6) | 2 (0,2) | 2 (0,3) |
Latvija * | 47 (1,1) | 35 (1) | 12 (0,7) | 6 (0,5) |
Litva * | 48 (1,2) | 33 (0,8) | 11 (0,6) | 7 (0,5) |
Posebna upravna regija Makao | 62 (0,7) | 25 (0,6) | 9 (0,4) | 5 (0,3) |
Malta | 69 (1,3) | 18 (0,8) | 7 (0,6) | 5 (0,5) |
Črna gora | 85 (0,6) | 10 (0,5) | 2 (0,3) | 2 (0,2) |
Maroko * | 81 (1,2) | 12 (0,8) | 3 (0,4) | 4 (0,4) |
Oman | 69 (1,1) | 19 (0,8) | 6 (0,4) | 6 (0,4) |
Nizozemska | 61 (1,1) | 25 (0,8) | 8 (0,6) | 6 (0,4) |
Nova Zelandija | 59 (0,9) | 26 (0,6) | 9 (0,5) | 6 (0,4) |
Norveška | 71 (1) | 21 (0,8) | 6 (0,4) | 3 (0,3) |
Poljska | 35 (1,2) | 41 (1) | 16 (0,8) | 9 (0,6) |
Portugalska | 83 (0,7) | 13 (0,6) | 3 (0,2) | 2 (0,2) |
Katar * | 66 (1) | 21 (0,7) | 7 (0,5) | 7 (0,5) |
Ruska federacija | 43 (1,3) | 33 (0,9) | 16 (0,7) | 9 (0,5) |
Savdska Arabija * | 72 (1,2) | 16 (0,9) | 7 (0,6) | 5 (0,4) |
Srbija | 58 (1,7) | 25 (1) | 9 (0,7) | 7 (0,7) |
Singapur | 52 (0,8) | 30 (0,6) | 10 (0,4) | 7 (0,3) |
Slovaška republika | 69 (1,2) | 22 (0,9) | 5 (0,4) | 5 (0,6) |
Slovenija | 56 (0,9) | 31 (0,7) | 8 (0,4) | 6 (0,5) |
Južna Afrika ⋈ | 67 (1,4) | 17 (0,7) | 8 (0,6) | 9 (0,5) |
Španija | 76 (0,8) | 17 (0,7) | 4 (0,3) | 4 (0,3) |
Švedska | 55 (1,3) | 31 (0,8) | 9 (0,5) | 4 (0,4) |
Združeni arabski emirati (ZAE) * | 67 (0,5) | 20 (0,4) | 7 (0,2) | 6 (0,2) |
Turčija | 74 (0,9) | 18 (0,7) | 4 (0,4) | 4 (0,4) |
Severna Makedonija | 86 (0,9) | 9 (0,8) | 2 (0,3) | 3 (0,4) |
Egipt | 73 (1,3) | 15 (0,9) | 7 (0,5) | 5 (0,6) |
Združene države Amerike * | 61 (1,7) | 25 (1,3) | 8 (1) | 7 (0,8) |
Uzbekistan | 79 (1) | 15 (0,7) | 3 (0,4) | 3 (0,4) |
Anglija ⋈ | 59 (1,2) | 27 (0,9) | 9 (0,6) | 5 (0,4) |
Severna Irska * | 67 (1,2) | 24 (0,9) | 6 (0,6) | 3 (0,4) |
Belgija (flamski del) | 48 (1,2) | 27 (0,7) | 12 (0,6) | 13 (0,8) |
Belgija (francoski del) | 59 (1,2) | 24 (0,9) | 10 (0,6) | 7 (0,5) |
Južna Afrika (6) ⋈ | 60 (1,1) | 25 (0,7) | 9 (0,6) | 7 (0,4) |
Dubaj, ZAE * | 70 (0,8) | 21 (0,7) | 5 (0,3) | 4 (0,3) |
Abu Dabi, ZAE * | 62 (0,7) | 22 (0,6) | 9 (0,4) | 8 (0,4) |
Nova Fundlandija in Labrador, Kanada | 68 (1,5) | 20 (1,1) | 6 (0,7) | 5 (0,6) |
Quebec, Kanada * | 60 (1) | 26 (0,7) | 10 (0,6) | 5 (0,3) |
Alberta, Kanada | 71 (1,1) | 19 (0,9) | 6 (0,5) | 4 (0,5) |
Britanska Kolumbija, Kanada | 65 (1) | 23 (0,9) | 6 (0,4) | 5 (0,4) |
Mesto Moskva, Ruska federacija | 39 (1) | 32 (0,6) | 18 (0,7) | 11 (0,6) |
Mednarodno povprečje PIRLS 2021 | 65 (0,1) | 22 (0,1) | 7 (0,1) | 5 (0,1) |
Legenda:
* Zapoznelo testiranje kohorte četrtošolcev ob vstopu v peti razred (ostale države so četrtošolce testirale ob koncu 4. razreda).
( ) Standardne napake so navedene v oklepajih. Zaradi zaokroževanja so nekateri rezultati lahko videti nedosledni.
(5) ali (6) testiran je bil 5. oz. 6. razred – v primeru raziskave PIRLS gre za Norveško (5) in Republiko Južno Afriko (z oznako (6), kjer je bilo zraven redno definirane populacije testiranje opravljeno tudi na učencih 6. razredov.
⋈ Testiranje eno leto kasneje, kot je bilo prvotno načrtovano.
Opomba: Zaradi realizacije nekaterih nacionalnih vzorcev je potrebna določena mera pazljivosti pri interpretaciji nekaterih rezultatov. Podrobnosti so dostopne v Klemenčič-Mirazchiyski in Mirazchiyski, 2023.
Tabela 3 prikazuje odstotke učencev na trditev o občutku pripadnosti šoli. V mednarodnem povprečju se s to trditvijo zelo strinja okoli 65 % učencev, strinja pa se jih okoli 22 %. V Sloveniji pa 56 % in 31 %. Če torej združimo obe kategoriji strinjanja, sta deleža učencev, ki čutijo, da pripadajo svoji šoli precej podobna. Sicer pa se ne le v mednarodnem povprečju, pač pa tudi v nacionalnih povprečjih, odraža, da učenci v večini čutijo pripadnost svoji šoli. Kar je vsekakor dober rezultat. Pa vendarle, tudi pri tej trditvi imamo nekaj držav, z večjim deležem učencev, ki izražajo pripadnost šoli, kot je to značilno za mednarodno povprečje ali za Slovenijo. Npr. gre predvsem za učence iz Albanije, Bolgarije, Finske, Francije, Nemčije, Irana, Italije, Jordanije, Kosova, Črne gore, Maroka, Portugalske, Španije, Turčije, Severne Makedonije, Uzbekistana in še nekaj drugih, ki se sicer približujejo mednarodnemo povprečju. V nekaterih državah pa beležimo večje deleže učencev, ki se niso strinjali (ali se sploh niso strinjali), da čutijo, da pripadajo svoji šoli. Gre npr. za učence iz Brazilije, upravne regije Hongkong, Poljske, Ruske federacije (in mesta Moskve), Belgije (flamskega dela), kjer se 20 % ali več učencev ni strinjalo s trditvijo o občutenju pripadnosti šoli. Prav tako je še nekaj drugih držav, kjer so sicer deleži učencev, ki se prav tako niso strinjali, pod 20 %, a še vedno več kot je to značilno za mednarodno povprečje.
Tabela 4: Pripadnost učencev šoli (Učitelji in učiteljice so do mene pravični; v odstotkih)
Izobraževalni sistem | Zelo se strinjam | Strinjam se | Ne strinjam se | Sploh se ne strinjam |
Albanija | 95 (0,4) | 4 (0,4) | 1 (0,1) | 0 (0,1) |
Azerbajdžan | 82 (0,8) | 11 (0,6) | 3 (0,3) | 4 (0,4) |
Avstralija ⋈ | 65 (1,1) | 26 (0,9) | 7 (0,4) | 2 (0,3) |
Avstrija | 73 (1) | 18 (0,8) | 5 (0,4) | 4 (0,4) |
Bahrajn | 75 (0,8) | 17 (0,7) | 4 (0,3) | 4 (0,4) |
Brazilija ⋈ | 75 (1,2) | 15 (1) | 5 (0,4) | 5 (0,4) |
Bolgarija | 83 (0,9) | 13 (0,8) | 2 (0,3) | 2 (0,3) |
Kitajski Tajpej | 60 (1,2) | 23 (0,7) | 9 (0,5) | 8 (0,5) |
Hrvaška | 58 (1,3) | 36 (1) | 5 (0,5) | 2 (0,2) |
Ciper | 69 (1,2) | 19 (0,8) | 7 (0,5) | 5 (0,4) |
Češka republika | 66 (1,2) | 28 (1) | 4 (0,4) | 2 (0,3) |
Danska | 64 (1,1) | 26 (0,9) | 7 (0,6) | 3 (0,3) |
Finska | 73 (0,9) | 21 (0,8) | 4 (0,4) | 2 (0,3) |
Francija | 45 (1,1) | 27 (0,9) | 15 (0,8) | 13 (0,7) |
Gruzija | 91 (0,6) | 7 (0,5) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Nemčija | 71 (1) | 22 (0,8) | 4 (0,4) | 3 (0,4) |
Posebna upravna regija Hongkong | 62 (1,1) | 25 (0,7) | 8 (0,5) | 5 (0,5) |
Madžarska | 64 (1) | 27 (0,8) | 5 (0,4) | 3 (0,3) |
Islamska republika Iran ⋈ | 84 (0,8) | 9 (0,6) | 3 (0,3) | 4 (0,4) |
Irska | 70 (1,3) | 23 (1) | 6 (0,5) | 2 (0,2) |
Izrael ⋈ | 62 (1,2) | 23 (0,7) | 9 (0,5) | 7 (0,6) |
Italija | 72 (0,8) | 21 (0,6) | 4 (0,3) | 3 (0,3) |
Kazahstan | 77 (0,9) | 17 (0,7) | 4 (0,3) | 2 (0,2) |
Jordanija | 84 (1,2) | 9 (0,7) | 3 (0,4) | 5 (0,6) |
Kosovo | 94 (0,5) | 5 (0,4) | 1 (0,1) | 1 (0,2) |
Latvija | 63 (1,1) | 30 (1) | 5 (0,5) | 2 (0,3) |
Litva | 66 (1,3) | 27 (1,1) | 4 (0,5) | 2 (0,3) |
Posebna upravna regija Makao | 59 (0,7) | 26 (0,6) | 10 (0,5) | 5 (0,3) |
Malta | 80 (1) | 14 (0,8) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Črna gora | 87 (0,6) | 9 (0,5) | 1 (0,2) | 2 (0,2) |
Maroko | 80 (1,2) | 12 (0,8) | 3 (0,4) | 5 (0,5) |
Oman | 81 (0,9) | 12 (0,6) | 3 (0,3) | 4 (0,3) |
Nizozemska | 85 (0,9) | 13 (0,9) | 2 (0,2) | 1 (0,2) |
Nova Zelandija | 65 (0,8) | 25 (0,8) | 6 (0,4) | 4 (0,4) |
Norveška | 72 (1) | 20 (0,8) | 6 (0,4) | 2 (0,3) |
Poljska | 58 (1,1) | 35 (1,1) | 5 (0,4) | 2 (0,3) |
Portugalska | 82 (0,7) | 13 (0,5) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Katar | 72 (0,8) | 17 (0,8) | 5 (0,4) | 5 (0,4) |
Ruska federacija | 65 (1) | 26 (0,8) | 6 (0,4) | 3 (0,3) |
Savdska Arabija | 75 (1,1) | 15 (0,8) | 5 (0,4) | 5 (0,5) |
Srbija | 91 (0,7) | 7 (0,6) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Singapur | 58 (0,7) | 30 (0,6) | 8 (0,4) | 4 (0,3) |
Slovaška republika | 70 (1,2) | 23 (0,9) | 4 (0,4) | 3 (0,3) |
Slovenija | 64 (1,2) | 28 (0,8) | 5 (0,4) | 4 (0,5) |
Južna Afrika ⋈ | 69 (1,4) | 15 (0,8) | 6 (0,3) | 10 (0,6) |
Španija | 74 (1) | 19 (0,8) | 4 (0,3) | 3 (0,3) |
Švedska | 67 (1,2) | 26 (0,9) | 5 (0,5) | 2 (0,2) |
Združeni arabski emirati (ZAE) | 72 (0,4) | 17 (0,4) | 5 (0,2) | 5 (0,2) |
Turčija | 80 (0,8) | 11 (0,6) | 3 (0,2) | 7 (0,5) |
Severna Makedonija | 92 (0,7) | 6 (0,5) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Egipt | 74 (1,4) | 15 (1) | 5 (0,4) | 6 (0,6) |
Združene države Amerike | 76 (1,8) | 19 (1,3) | 4 (0,5) | 2 (0,5) |
Uzbekistan | 83 (0,9) | 11 (0,6) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Anglija ⋈ | 67 (1,2) | 24 (1) | 6 (0,5) | 2 (0,3) |
Severna Irska | 73 (1,5) | 21 (1,1) | 4 (0,6) | 1 (0,2) |
Belgija (flamski del) | 72 (1,2) | 21 (0,9) | 4 (0,3) | 3 (0,4) |
Belgija (francoski del) | 49 (1,3) | 26 (1) | 14 (0,8) | 11 (0,6) |
Južna Afrika (6) ⋈ | 57 (1,1) | 25 (0,7) | 9 (0,5) | 9 (0,5) |
Dubaj, ZAE | 77 (0,6) | 17 (0,6) | 4 (0,3) | 3 (0,3) |
Abu Dabi, ZAE | 66 (0,8) | 19 (0,6) | 8 (0,4) | 7 (0,3) |
Nova Fundlandija in Labrador, Kanada | 79 (1,6) | 15 (1,3) | 4 (0,4) | 2 (0,4) |
Quebec, Kanada | 76 (0,8) | 19 (0,7) | 3 (0,4) | 2 (0,3) |
Alberta, Kanada | 80 (0,9) | 14 (0,7) | 3 (0,4) | 2 (0,3) |
Britanska Kolumbija, Kanada | 76 (0,9) | 18 (0,8) | 4 (0,3) | 2 (0,3) |
Mesto Moskva, Ruska federacija | 59 (1) | 28 (0,7) | 8 (0,5) | 4 (0,4) |
Mednarodno povprečje PIRLS 2021 | 72 (0,1) | 19 (0,1) | 5 (0,1) | 4 (0,1) |
Legenda:
* Zapoznelo testiranje kohorte četrtošolcev ob vstopu v peti razred (ostale države so četrtošolce testirale ob koncu 4. razreda).
( ) Standardne napake so navedene v oklepajih. Zaradi zaokroževanja so nekateri rezultati lahko videti nedosledni.
(5) ali (6) testiran je bil 5. oz. 6. razred – v primeru raziskave PIRLS gre za Norveško (5) in Republiko Južno Afriko (z oznako (6), kjer je bilo zraven redno definirane populacije testiranje opravljeno tudi na učencih 6. razredov.
⋈ Testiranje eno leto kasneje, kot je bilo prvotno načrtovano.
Opomba: Zaradi realizacije nekaterih nacionalnih vzorcev je potrebna določena mera pazljivosti pri interpretaciji nekaterih rezultatov. Podrobnosti so dostopne v Klemenčič-Mirazchiyski in Mirazchiyski, 2023.
V tabeli 4 so prikazani odstotki učencev glede strinjanja/nestrinjanja s trditvijo, da so učitelji in učiteljice do njih pravični. Mednarodno povprečje in povprečje za Slovenijo je precej podobno, in sicer se s trditvijo, da so učitelji in učiteljice do njih pravični ni strinjalo (ali sploh ni strinjalo) okoli 9 % učencev. Podobno kot pri rezultatih prejšnjih treh tabel, imamo tudi pri tej trditvi v vseh sodelujočih državah oz. izobraževalnih sistemih več učencev, ki so se s trditvijo strinjali ali zelo strinjali kot tistih, ki se s trditvijo niso strinjali (ali sploh niso strinjali). Vendar so tudi tukaj deleži po državah različni. Nekaj več držav je, če gledamo mednarodno povprečje ali povprečje za Slovenijo, v katerih se je več učencev strinjalo s tem, da so učitelji in učiteljice do njih pravični kot teh, v katerih je večje nestrinjanje kot v mednarodnem povprečju ali v Sloveniji. Predvsem pri večjih deležih učencev, ki so poročali, da so učitelji in učiteljice do njih pravični, izstopajo naslednje države: Albanija, Bolgarija, Gruzija, Kosovo, Črna gora, Nizozemska, Srbija, Severna Makedonija, Severna Irska in še nekaj drugih držav oz. izobraževalnih sistemov. Od mednarodnega povprečja in povprečja v Sloveniji pa nekaj držav odstopa tudi v drugo smer, in sicer, da se večji deleži učencev niso strinjali (ali sploh niso strinjali) kot to velja za omenjeni povprečji. Pri tem odstopajo predvsem učenci iz Francije in Belgije (francoski del) in še nekaj drugih.
Tabela 5: Pripadnost učencev šoli (Ponosna/-en sem, da hodim na to šolo; v odstotkih)
Izobraževalni sistem | Zelo se strinjam | Strinjam se | Ne strinjam se | Sploh se ne strinjam |
Albanija | 96 (0,5) | 3 (0,4) | 0 (0,1) | 1 (0,1) |
Azerbajdžan | 88 (0,7) | 8 (0,5) | 2 (0,2) | 2 (0,3) |
Avstralija ⋈ | 66 (1) | 25 (0,9) | 6 (0,4) | 3 (0,3) |
Avstrija | 74 (0,9) | 18 (0,7) | 4 (0,4) | 3 (0,3) |
Bahrajn * | 83 (0,8) | 12 (0,7) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Brazilija ⋈ | 78 (1,1) | 14 (0,8) | 4 (0,5) | 4 (0,4) |
Bolgarija | 81 (1,1) | 14 (0,9) | 3 (0,3) | 2 (0,3) |
Kitajski Tajpej | 56 (1) | 29 (0,7) | 9 (0,5) | 6 (0,4) |
Hrvaška * | 55 (1,4) | 34 (1,2) | 7 (0,6) | 4 (0,5) |
Ciper | 73 (1,1) | 16 (0,7) | 5 (0,4) | 6 (0,5) |
Češka republika | 67 (1) | 25 (0,8) | 5 (0,4) | 2 (0,3) |
Danska | 60 (1,3) | 30 (0,9) | 7 (0,5) | 4 (0,4) |
Finska | 64 (1,1) | 26 (0,8) | 6 (0,5) | 4 (0,4) |
Francija | 59 (1,1) | 32 (0,8) | 6 (0,4) | 3 (0,3) |
Gruzija * | 92 (0,5) | 6 (0,4) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Nemčija | 72 (1,1) | 20 (0,9) | 5 (0,4) | 3 (0,4) |
Posebna upravna regija Hongkong | 49 (1,1) | 35 (0,9) | 11 (0,5) | 6 (0,5) |
Madžarska * | 64 (1,3) | 27 (0,9) | 5 (0,4) | 4 (0,4) |
Islamska republika Iran ⋈ | 53 (1,7) | 17 (0,8) | 8 (0,6) | 21 (1,1) |
Irska * | 70 (1,1) | 23 (0,9) | 5 (0,4) | 2 (0,3) |
Izrael ⋈ | 62 (1,3) | 21 (0,7) | 8 (0,6) | 9 (0,7) |
Italija | 73 (1) | 19 (0,8) | 4 (0,4) | 3 (0,3) |
Kazahstan * | 84 (0,7) | 11 (0,5) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Jordanija | 87 (1) | 8 (0,7) | 2 (0,3) | 3 (0,4) |
Kosovo | 95 (0,4) | 3 (0,4) | 1 (0,2) | 1 (0,1) |
Latvija * | 62 (0,9) | 28 (0,9) | 7 (0,4) | 3 (0,4) |
Litva * | 62 (1,1) | 28 (0,9) | 6 (0,4) | 4 (0,4) |
Posebna upravna regija Makao | 44 (0,6) | 33 (0,6) | 14 (0,5) | 10 (0,4) |
Malta | 81 (1) | 14 (0,8) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Črna gora | 88 (0,6) | 9 (0,5) | 1 (0,2) | 2 (0,3) |
Maroko * | 87 (1) | 8 (0,7) | 2 (0,3) | 2 (0,2) |
Oman | 80 (0,9) | 12 (0,6) | 4 (0,3) | 4 (0,4) |
Nizozemska | 75 (1,1) | 20 (0,9) | 3 (0,3) | 2 (0,3) |
Nova Zelandija | 68 (1) | 22 (0,7) | 6 (0,4) | 4 (0,3) |
Norveška | 64 (1,2) | 26 (0,9) | 6 (0,4) | 4 (0,4) |
Poljska | 54 (1,2) | 36 (1,2) | 7 (0,5) | 3 (0,3) |
Portugalska | 85 (0,8) | 11 (0,7) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Katar * | 76 (1) | 15 (0,7) | 4 (0,3) | 5 (0,4) |
Ruska federacija | 67 (1,1) | 23 (0,9) | 7 (0,4) | 3 (0,3) |
Savdska Arabija * | 83 (0,7) | 9 (0,6) | 4 (0,5) | 3 (0,3) |
Srbija | 85 (1,1) | 11 (0,9) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Singapur | 63 (0,6) | 27 (0,5) | 6 (0,3) | 4 (0,2) |
Slovaška republika | 68 (1,1) | 24 (0,9) | 5 (0,4) | 4 (0,4) |
Slovenija | 64 (1,2) | 27 (0,9) | 4 (0,4) | 4 (0,5) |
Južna Afrika ⋈ | 73 (1,4) | 14 (0,7) | 5 (0,4) | 7 (0,6) |
Španija | 82 (0,7) | 11 (0,5) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Švedska | 58 (1,3) | 30 (1) | 8 (0,6) | 4 (0,4) |
Združeni arabski emirati (ZAE) * | 79 (0,4) | 13 (0,3) | 4 (0,2) | 4 (0,2) |
Turčija | 81 (0,8) | 12 (0,6) | 3 (0,3) | 4 (0,4) |
Severna Makedonija | 92 (0,6) | 4 (0,4) | 1 (0,3) | 2 (0,4) |
Egipt | 76 (1,3) | 13 (0,9) | 5 (0,5) | 5 (0,5) |
Združene države Amerike * | 74 (1,2) | 19 (1) | 5 (0,6) | 2 (0,5) |
Uzbekistan | 92 (0,6) | 5 (0,4) | 1 (0,2) | 2 (0,2) |
Anglija ⋈ | 67 (1,2) | 25 (0,8) | 6 (0,5) | 3 (0,3) |
Severna Irska * | 74 (1,2) | 19 (0,9) | 4 (0,4) | 2 (0,3) |
Belgija (flamski del) | 70 (1) | 21 (0,7) | 5 (0,4) | 4 (0,4) |
Belgija (francoski del) | 64 (1,2) | 23 (0,8) | 9 (0,6) | 5 (0,5) |
Južna Afrika (6) ⋈ | 73 (0,9) | 16 (0,6) | 6 (0,5) | 6 (0,3) |
Dubaj, ZAE * | 82 (0,8) | 13 (0,6) | 3 (0,2) | 2 (0,2) |
Abu Dabi, ZAE * | 72 (0,8) | 16 (0,6) | 6 (0,3) | 6 (0,3) |
Nova Fundlandija in Labrador, Kanada | 76 (1,3) | 16 (0,9) | 5 (0,5) | 3 (0,5) |
Quebec, Kanada * | 55 (1,1) | 31 (1,1) | 8 (0,5) | 5 (0,5) |
Alberta, Kanada | 80 (1) | 14 (0,8) | 4 (0,5) | 2 (0,3) |
Britanska Kolumbija, Kanada | 72 (1,1) | 21 (0,9) | 5 (0,4) | 3 (0,4) |
Mesto Moskva, Ruska federacija | 57 (1,1) | 29 (0,7) | 9 (0,5) | 5 (0,4) |
Mednarodno povprečje
PIRLS 2021 |
72 (0,1) | 19 (0,1) | 5 (0,1) | 4 (0,1) |
Legenda:
* Zapoznelo testiranje kohorte četrtošolcev ob vstopu v peti razred (ostale države so četrtošolce testirale ob koncu 4. razreda).
( ) Standardne napake so navedene v oklepajih. Zaradi zaokroževanja so nekateri rezultati lahko videti nedosledni.
(5) ali (6) testiran je bil 5. oz. 6. razred – v primeru raziskave PIRLS gre za Norveško (5) in Republiko Južno Afriko (z oznako (6), kjer je bilo zraven redno definirane populacije testiranje opravljeno tudi na učencih 6. razredov.
⋈ Testiranje eno leto kasneje, kot je bilo prvotno načrtovano.
Opomba: Zaradi realizacije nekaterih nacionalnih vzorcev je potrebna določena mera pazljivosti pri interpretaciji nekaterih rezultatov. Podrobnosti so dostopne v Klemenčič-Mirazchiyski in Mirazchiyski, 2023.
Tabela 5 prikazuje deleže odgovorov učencev na trditev »Ponosen/-na sem, da hodim na to šolo«. V mednarodnem povprečju se s to trditvijo zelo strinja 72 % učencev (v Sloveniji 64 %), strinja pa se jih 19 % (v Sloveniji 27 %). Največje deleže učencev, ki so ponosni, da hodijo na svojo šolo beležimo v Albaniji, Azerbajdžanu, Bahrajnu, Bolgariji, Gruziji, Kazahstanu, Jordaniji, Kosovu, Črni gori, Maroku, Nizozemski, Portugalski, Srbiji, Severni Makedoniji, Uzbekistanu, Dubaju in še nekaterih drugih izobraževalnih sistemih. Nasprotno pa pri najmanjšem deležu učencev izstopata upravi regiji Hongkong in Makao, še posebej pa Iran.
Tabela 6: Pripadnost učencev šoli (V tej šoli imam prijatelje ali prijateljice; v odstotkih)
Izobraževalni sistem | Zelo se strinjam | Strinjam se | Ne strinjam se | Sploh se ne strinjam |
Albanija | 95 (0,5) | 3 (0,4) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Azerbajdžan | 88 (0,6) | 7 (0,4) | 2 (0,2) | 3 (0,3) |
Avstralija ⋈ | 89 (0,6) | 8 (0,5) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Avstrija | 92 (0,5) | 6 (0,4) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Bahrajn * | 85 (0,6) | 9 (0,5) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Brazilija ⋈ | 86 (0,9) | 8 (0,6) | 3 (0,3) | 3 (0,4) |
Bolgarija | 94 (0,4) | 5 (0,3) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Kitajski Tajpej | 89 (0,5) | 7 (0,5) | 2 (0,2) | 2 (0,2) |
Hrvaška * | 88 (0,7) | 11 (0,6) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Ciper | 94 (0,5) | 4 (0,3) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Češka republika | 85 (0,5) | 11 (0,5) | 3 (0,3) | 1 (0,2) |
Danska | 88 (0,6) | 9 (0,5) | 2 (0,3) | 1 (0,1) |
Finska | 89 (0,5) | 8 (0,4) | 2 (0,2) | 1 (0,1) |
Francija | 89 (0,5) | 9 (0,5) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Gruzija * | 94 (0,4) | 4 (0,3) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Nemčija | 91 (0,5) | 6 (0,4) | 2 (0,2) | 1 (0,2) |
Posebna upravna regija Hongkong | 85 (0,7) | 10 (0,6) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Madžarska * | 86 (0,7) | 11 (0,7) | 2 (0,3) | 1 (0,1) |
Islamska republika Iran ⋈ | 91 (0,5) | 5 (0,4) | 2 (0,2) | 3 (0,3) |
Irska * | 91 (0,6) | 7 (0,5) | 1 (0,3) | 1 (0,1) |
Izrael ⋈ | 88 (0,6) | 7 (0,4) | 3 (0,3) | 1 (0,2) |
Italija | 91 (0,5) | 6 (0,4) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Kazahstan * | 91 (0,5) | 6 (0,4) | 2 (0,2) | 1 (0,2) |
Jordanija | 86 (0,9) | 8 (0,5) | 2 (0,3) | 4 (0,5) |
Kosovo | 93 (0,5) | 4 (0,4) | 1 (0,2) | 2 (0,2) |
Latvija * | 85 (0,8) | 10 (0,6) | 3 (0,3) | 2 (0,3) |
Litva * | 85 (0,7) | 11 (0,6) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Posebna upravna regija Makao | 88 (0,5) | 8 (0,4) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Malta | 92 (0,5) | 5 (0,4) | 2 (0,2) | 1 (0,2) |
Črna gora | 95 (0,3) | 4 (0,3) | 1 (0,1) | 1 (0,1) |
Maroko * | 88 (0,8) | 8 (0,6) | 3 (0,3) | 2 (0,2) |
Oman | 87 (0,7) | 8 (0,4) | 3 (0,3) | 3 (0,3) |
Nizozemska | 93 (0,5) | 6 (0,4) | 1 (0,2) | 0 (0,2) |
Nova Zelandija | 86 (0,6) | 10 (0,5) | 3 (0,3) | 1 (0,2) |
Norveška | 92 (0,4) | 7 (0,4) | 1 (0,2) | 0 (0,1) |
Poljska | 86 (0,6) | 10 (0,6) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Portugalska | 95 (0,4) | 4 (0,3) | 1 (0,2) | 0 (0,1) |
Katar * | 85 (0,7) | 9 (0,5) | 3 (0,3) | 4 (0,3) |
Ruska federacija | 90 (0,6) | 7 (0,5) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Savdska Arabija * | 82 (0,9) | 9 (0,7) | 4 (0,4) | 4 (0,4) |
Srbija | 97 (0,4) | 2 (0,2) | 1 (0,1) | 0 (0,1) |
Singapur | 85 (0,5) | 11 (0,4) | 3 (0,2) | 2 (0,2) |
Slovaška republika | 89 (1) | 7 (0,5) | 3 (0,5) | 2 (0,5) |
Slovenija | 86 (0,5) | 11 (0,5) | 1 (0,2) | 2 (0,2) |
Južna Afrika ⋈ | 82 (1) | 8 (0,5) | 4 (0,3) | 6 (0,4) |
Španija | 94 (0,4) | 4 (0,3) | 1 (0,2) | 1 (0,1) |
Švedska | 90 (0,6) | 8 (0,5) | 2 (0,3) | 0 (0,1) |
Združeni arabski emirati (ZAE) * | 85 (0,3) | 9 (0,3) | 3 (0,1) | 3 (0,1) |
Turčija | 92 (0,4) | 5 (0,4) | 2 (0,2) | 1 (0,2) |
Severna Makedonija | 94 (0,5) | 3 (0,4) | 1 (0,2) | 1 (0,2) |
Egipt | 81 (1,1) | 10 (0,7) | 4 (0,4) | 4 (0,5) |
Združene države Amerike * | 87 (1) | 9 (0,7) | 2 (0,4) | 2 (0,5) |
Uzbekistan | 93 (0,5) | 4 (0,4) | 1 (0,2) | 2 (0,2) |
Anglija ⋈ | 87 (0,7) | 9 (0,6) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Severna Irska * | 93 (0,5) | 6 (0,5) | 1 (0,2) | 0 (0,1) |
Belgija (flamski del) | 90 (0,5) | 7 (0,4) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Belgija (francoski del) | 89 (0,6) | 7 (0,5) | 3 (0,3) | 1 (0,2) |
Južna Afrika (6) ⋈ | 80 (1) | 11 (0,6) | 4 (0,4) | 5 (0,4) |
Dubaj, ZAE * | 88 (0,4) | 8 (0,4) | 3 (0,2) | 2 (0,1) |
Abu Dabi, ZAE * | 81 (0,5) | 10 (0,4) | 4 (0,3) | 4 (0,2) |
Nova Fundlandija in Labrador, Kanada | 89 (0,7) | 7 (0,5) | 2 (0,4) | 1 (0,3) |
Quebec, Kanada * | 88 (0,6) | 8 (0,5) | 3 (0,4) | 1 (0,2) |
Alberta, Kanada | 88 (0,7) | 8 (0,6) | 3 (0,4) | 2 (0,3) |
Britanska Kolumbija, Kanada | 88 (0,6) | 9 (0,4) | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Mesto Moskva, Ruska federacija | 88 (0,6) | 8 (0,5) | 3 (0,3) | 1 (0,2) |
Mednarodno povprečje
PIRLS 2021 |
89 (0,1) | 7 (0,1) | 2 (0) | 2 (0) |
Legenda:
* Zapoznelo testiranje kohorte četrtošolcev ob vstopu v peti razred (ostale države so četrtošolce testirale ob koncu 4. razreda).
( ) Standardne napake so navedene v oklepajih. Zaradi zaokroževanja so nekateri rezultati lahko videti nedosledni.
(5) ali (6) testiran je bil 5. oz. 6. razred – v primeru raziskave PIRLS gre za Norveško (5) in Republiko Južno Afriko (z oznako (6), kjer je bilo zraven redno definirane populacije testiranje opravljeno tudi na učencih 6. razredov.
⋈ Testiranje eno leto kasneje, kot je bilo prvotno načrtovano.
Opomba: Zaradi realizacije nekaterih nacionalnih vzorcev je potrebna določena mera pazljivosti pri interpretaciji nekaterih rezultatov. Podrobnosti so dostopne v Klemenčič-Mirazchiyski in Mirazchiyski, 2023.
Kako so poročali učenci, ko smo jih vprašali ali imajo v šoli, ki jo obiskujejo prijatelje in prijateljice? V mednarodnem povprečju jih je 96 % potrdilo (so se bodisi zelo strinjali ali strinjali s trditvijo), v Sloveniji podobno, in sicer 97 % učencev. Vendar deleži učencev, ki se niso strinjali (ali sploh niso strinjali) niso zanemarljivi, na mednarodni ravni gre za 4 % učencev, v Sloveniji za okoli 3 % učencev. Vendar vidimo v nekaterih državah večje deleže učencev (ki očitno v šoli, ki jo obiskujejo, nimajo prijateljev), v nekaj državah oz. izobraževalnih sistemih pa tudi nekaj manjše deleže. Vendar tudi pri tej postavki vidimo, da se večina učencev (tako v mednarodnem povprečju kot v vsaki posamezni državi) strinja ali zelo strinja, da imajo v šoli prijatelje in prijateljice. Pravzaprav se jih resnično velika večina s trditvijo zelo strinja.
Podatke za Slovenijo smo zaradi lažjega pregleda še združili po kategorijah, kjer kategoriji odgovora Strinjam se in Zelo se strinjam predstavljata pozitiven odziv, Ne strinjam se in Sploh se ne strinjam pa negativen odziv. Rezultati so predstavljeni v spodnji tabeli.
Tabela 6: Prikaz pozitivnega in negativnega poročanja v mednarodnem povprečju (v odstotkih)
Mednarodno povprečje (pozitiven odziv) (v %) | Slovenija (pozitiven odziv) (v %) | Mednarodno povprečje (negativen odziv) (v %) | Slovenija (negativen odziv) (v %) | |
Rad/a sem v šoli (v %) | 86 | 79 | 14 | 21 |
V šoli se počutim varno (v %) | 90 | 89 | 10 | 11 |
Čutim, da pripadam tej šoli (v %) | 87 | 87 | 13 | 13 |
Učitelji in učiteljice so do mene pravični (v %) | 91 | 92 | 9 | 8 |
Ponosna/-en sem, da hodim na to šolo (v %) | 91 | 92 | 9 | 8 |
V tej šoli imam prijatelje ali prijateljice (v %) | 96 | 97 | 4 | 3 |
Že po hitrem pregledu rezultatov lahko vidimo, da četrtošolci v Sloveniji ne odstopajo bistveno od mednarodnega povprečja (če posamezne kategorije združimo v dve skrajni – pozitiven odziv in negativen odziv). Še največje odstopanje lahko vidimo pri postavki »Rad/-a sem v šoli«, in sicer v negativno smer; na način, da imamo v Sloveniji manj četrtošolcev, ki so poročali, da so radi v šoli, če slednje primerjamo z mednarodnim povprečjem. Vendar, kot smo predstavili že pri prejšnjih tabelah, so zanimivi tudi posamezni rezultati strinjanja/nestrinjanja.
Sklep
Potrebno je poudariti, da je učenčev občutek pripadnosti šoli kompleksen koncept, ki ne da je zgolj povezan z učnim oz. akademskim dosežkom, temveč se povezuje tudi s psihičnim (dobrim) počutjem in splošno izkušnjo v šoli.
Rezultati PIRLS 2021 za Slovenijo (pa tudi za mednarodno povprečje) kažejo, da je večina četrtošolcev pozitivno naravnanih do šole oz. so poročali o pozitivnih občutkih do šole, vendar pa se pri nekaterih vidikih (precej) razlikujejo od povprečij v drugih državah. Kljub temu, da se večina počuti varno in čuti pripadnost šoli, je opazen nekoliko nižji odstotek tistih, ki zatrjujejo, da radi obiskujejo šolo. Prav tako so se rezultati dotaknili pomembnih vprašanj, kot so pravičnost učiteljev (oz. zaznavanje tega s strani učencev).
Sklepna ugotovitev kljub temu kaže na potrebo po nadaljnjem razumevanju in izboljšanju dejavnikov, ki vplivajo na občutek pripadnosti šoli. Raziskave in strategije, usmerjene v to področje, imajo lahko ključno vlogo pri ustvarjanju spodbudnega okolja v izobraževalnih ustanovah, kjer vsi učenci občutijo pripadnost šoli ter vzpodbudo in motiviranost za doseganje visokih akademskih in drugih dosežkov.
Literatura
Allen, K.A., Vella-Brodrick, D., in Waters, L. (2016). Fostering School Belonging in Secondary Schools Using a Socio-Ecological Framework. Educational and Developmental Psychologist, 33(1), 97–121. https://doi.org/10.1017/edp.2016.5
Demiroz, S. (2020). The Relationship between Secondary Schools Students’ Perceptions of School Climate, Their School Belonging and Their Academic Achievement. Education Reform Journal, 5(2), 60–77.
Kalkan, F., in Dağli, E. (2022). The Relationships Between School Climate, School Belonging and School Burnout in Secondary School Students. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(4), 59–79. https://doi.org/10.33200/ijcer.878682
Klemenčič Mirazchiyski, E., in Mirazchiyski, P. (2023). Mednarodna raziskava bralne pismenosti (IEA PIRLS 2021) : nacionalno poročilo – prvi rezultati. Ljubljana: Pedagoški inštitut. https://www.pei.si/wpcontent/uploads/2023/05/Nacionalno_porocilo_PIRLS_2021.pdf
Kuttner, P. J. (2023). The Right to Belong in School: A Critical, Transdisciplinary Conceptualization of School Belonging. AERA Open, 9, 23328584231183407. https://doi.org/10.1177/23328584231183407
Mazyck D. Cultivating Student Belonging and School Connectedness. NASN School Nurse. 2021;36(4):191–193. doi:10.1177/1942602X211018866
Murphy, M. C., in Zirkel, S. (2015). Race and Belonging in School: How Anticipated and Experienced Belonging Affect Choice, Persistence, and Performance. Teachers College Record, 117(12), 1–40. https://doi.org/10.1177/016146811511701204
Raufelder, D., in Kulakow, S. (2021). The role of social belonging and exclusion at school and the teacher-student relationship for the development of learned helplessness in adolescents. British Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1111/bjep.12438
Reynolds, K. J., Lee, E., Turner, I., Bromhead, D., in Subasic, E. (2017). How does school climate impact academic achievement? An examination of social identity processes. School Psychology International, 38(1), 78–97. https://doi.org/10.1177/0143034316682295
Schachner, M. K., He, J., Heizmann, B., in Van de Vijver, F. J. R. (2017). Acculturation and School Adjustment of Immigrant Youth in Six European Countries: Findings from the Programme for International Student Assessment (PISA). Frontiers in Psychology, 8. https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2017.00649
Yu, W., Yang, S., Chen, M., Zhu, Y., Meng, Q., Yao, W., & Bu, J. (2022). School Psychological Environment and Learning Burnout in Medical Students: Mediating Roles of School Identity and Collective Self-Esteem. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.851912
Yu, W., Yao, W., Chen, M., Zhu, H., & Yan, J. (2023). School climate and academic burnout in medical students: A moderated mediation model of collective self-esteem and psychological capital. BMC Psychology, 11(1), 77. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01121-6
Dr. Eva M. Klemenčič in Jure Novak, oba Pedagoški inštitut